Georgische taal

22 juli 2019 - Tbilisi, Georgië

De analfabeet in mij is nieuwsgierig naar de klank van de Georgische letters en de betekenis van de woorden die zij vormen. Het straatbeeld is er vol mee: op winkels, borden en briefjes. Soms zijn die woorden vertaald. Soms verklapt een symbool de betekenis. En soms kan je raden dat het om kleine advertenties gaat, een voorstelling, of een politieke campagne. Posters, met portretten van mensen met hun hand voor één oog, intrigeerden mij zo dat ik aan een ober vroeg wat daar op stond. Hij vertelde dat het een protest was tegen het politiegeweld van een maand geleden, waarmee een einde is gemaakt aan een demonstratie bij het parlementsgebouw. Daarbij verloren een aantal mensen een oog. Onverwacht serieuze kost dus in het restaurant waar wij (z)aten.

Info over protesten juni 2019

De getallen worden meestal wel geschreven zoals bij ons, ook al is daar een Georgische variant van.

Voor alcoholgebruik is er ook een Georgische variant. Een jonge gids vertelde ons trots en vol tevredenheid  het volgende. Georgische families maken hun eigen (droge) witte wijn met druiven uit hun eigen streek. Ze maken ook hun eigen chacha (wodka). Georgiërs drinken de hele dag door alcohol. 's Morgens tegen een kater. Voor het eten om in te drinken. Tijdens het eten zo'n drie liter wijn per persoon. Per glas eerst een toost uitbrengen (anders is het jammer van de wijn want een gemiste kans om iemand iets goeds toe te wensen) en dan het glas ad fundum leegdrinken. Niet zoals wij: ruiken en proeven. De jonge gids lachte ons daar zelfs om uit! Georgiërs worden niet dronken want dan mogen ze niet meer drinken. Bovendien zijn ze wel wat gewend.

Ik vraag me af of Georgiërs hun eigen letters wel kunnen lezen als ze veel hebben gedronken. Of dansen die een cha-cha-cha voor hun ogen? De analfabeet in mij stopt ermee. En verwijst naar de foto's voor de rest van dit verhaal.

1. Jolanda:
    24 juli 2019
    We hebben net met gen o even je verhaal gelezen tijdens ons ontbijt in een kleine tentje in Sevilla. Groetjes, Jolanda-Marcel-Rachel-Job