Kvariati - strand

3 augustus 2019 - Kwariati, Georgië

Vergeet wat ik schreef over taxi's en weet dat je geen paragliding hoeft te doen om een bijna dood ervaring te krijgen. Dat kan ook met een taxirit van Kutaisi naar Kvariati. Drie uur spanning en sensatie en zenuwachtig lachen over het continu inhalen van voorliggers op tweebaanswegen en het daarbij horende spookrijden, ook in onoverzichtelijke situaties. Alleen over verkeersdrempels wordt stapvoets gereden. Gelukkig was deze chauffeur tijdens het rijden niet op zijn telefoon aan het kijken, zijn bril aan het poetsen of uitgebreid aan het gapen, zoals we inmiddels ook hebben meegemaakt. Na afloop konden we opgelucht ademhalen en hebben we nog leuk met de chauffeur gegeten. Ik hoop maar dat hij veilig is thuisgekomen.

De dag voor deze rit was het ouderwets heet in Kutaisi. We liepen bij een temperatuur van 36 graden naar de botanische tuin. Halverwege ben ik alleen toch maar naar het schaduwrijke stadspark gegaan. Dankzij de stadswandeling van de vorige dag wist ik de weg en dat de inwoners van Kutaisi daar verkoeling zoeken op warme dagen. Het was er inderdaad koel en gezellig met andere mensen. Ik koos net als zij een bankje in de schaduw. Deed even mijn schoenen uit en ogen dicht. Ik ben in slaap gevallen. Eka uit Tbilisi had gelijk: even slapen op een bankje in het park is goed voor je.

's Avonds in Kutaisi gegeten op het terras met de straathonden. Ik denk nu te weten waarom ze die daar hun gang laten gaan. Als een hond eenmaal ergens ligt is er geen beweging in te krijgen. Zachtjes porren met een voet (we zijn in NL gewaarschuwd geen honden aan te raken) levert alleen maar een verbaasde blik op. Dus: Als de aanblik van een hond je de eetlust ontneemt moet je zelf verkassen en hopen dat bij die andere tafel geen hond komt liggen. Geen hond die hier over klaagt.

Inmiddels zijn we dus in Kvariati voor de strandfinale van deze mooie reis. We hebben een vakantiehuis op een berg. We zijn omringd door prachtige natuur. Palmbomen, eucalyptusbomen, uitzicht op de Zwarte Zee. Paradijselijk, als er geen bouwwerkzaamheden en zwaar bouwverkeer zouden zijn. Er wordt hier flink gebouwd. Ook Kvariati is in transitie. Er zijn nu ook al veel hotels en appartementen, maar ik wil niet weten hoe het er hier over vijf jaar uitziet. Daarom genieten wij nu extra van al het moois dat ons hier omringt. P

1. Jitske:
    3 augustus 2019
    Gelukkig zijn jullie veilig aan gekomen. Bekend verhaal, is ons in India overkomen.
    Geniet nog een paar dagen, jammer van het kiezelstrand.
  2. Annelieke:
    3 augustus 2019
    Geen problemen met die mooie ronde gepolijste stenen op het strand! :-)