Tiflis-Riga-Gouda

7 augustus 2019 - Tbilisi, Georgië

We hadden in Tblisi (in de volksmond ook wel Tiflis genoemd) een heerlijk hotel voor de laatste twee nachten. Le Caucase (ook titel van een boek) in de Alexander Dumas (van deze Franse schrijver)straat. Een luxe hotel naar onze maatstaven. In Georgische hotels maken ze alleen je kamer schoon als je daarom vraagt. Hier niet, ook al waren we er maar van 5 augustus 1.00 uur tot 6 augustus 2.00 uur. Een laatste diner in de oude stadsmuur, een laatste wandeling door de stad en de vakantie zit er op. Het hotel had voor ons een transfer naar het vliegveld geregeld in een beschadigde auto. Dus toch nog andere maatstaven. Hoewel, eenmaal in de auto merk je niets van het ontbrekende deel van de voorkant van de carosserie, waaronder de bumper. Hier popt een cultuurverschil op: Het meisje van de receptie is zo vriendelijk om voor ons te regelen dat we midden in de nacht veilig per auto naar het vliegveld worden gebracht (positief) en ik klaag (onder ons) over de auto (negatief).

Ook overdag hebben we nog van de stad genoten. Tbilisi is echt een leuke bestemming! Het is er mooi weer, er staan mooie bomen (o.a. palmbomen en granaatappelbomen), er zijn veel bezienswaardigheden er is bedrijvigheid en het is een indrukwekkende mix van oud en nieuw, van verleden, heden en toekomst. (FILMPJE)

We hebben het tapijt opgehaald dat we aan het begin van de vakantie hadden gekocht en dat we hebben laten wassen en repareren. We moesten er de geplande route terug via Gori, de geboorteplaats van Stalin, voor wijzigen. Dat is de moeite waard geweest want, daargelaten dat mijn man geen belangstelling heeft voor een museum voor een massamoordenaar als het Stalinmuseum, hebben we in Tbilisi uiteindelijk twee mooie antieke tapijten (uit Afghanistan en van kamelenwol) gevonden en kunnen kopen. Prachtige tapijten met als patroon onder andere de gestyleerde afdruk van paardenhoeven. Ze zijn zo geknoopt dat ze opvouwbaar zijn en in onze bagage zitten en zo mee naar huis gaan. Dat hoop ik tenminste, want bij de transfer in Riga moest onze handbagage onverwacht weer door de scanstraat en moest ik mijn coole koelfles met water ofwel leegdrinken of weggooien. Voor je het weet ben je iets kwijt aan de douane. Op de luchthaven in Tbilisi was een vitrine met in beslag genomen voorwerpen. Dat waren dierenkoppen (krokodil en beer) en vogelpoten en leren en ivoren voorwerpen. Dat ik in Riga niet alleen het water mocht weggooien (in een andere fles) had ik niet door. Ik kwam er mee weg (de douaniers boos achter latend) terwijl een ander nog zijn thermoskan koffie stond leeg te drinken. Kennelijk had ook hij de reflex dat hij dat ding daar niet wilde weggooien. Maar goed, we hebben het vliegtuig (samen met anderen) net niet gemist. Want om nog even op de geplande overstaptijd van één uur terug te komen: Het lijkt erop dat Baltic Air er voor zorgt dat mensen hun aansluitende vlucht halen, ook als dat vertraging oplevert. Het minpunt bleek later op Schiphol. Onze koffers zaten niet in het vliegtuig. Ze zullen worden nagestuurd en thuis gebracht. Dat scheelt ons een hoop gesjouw op onze weg naar huis. En we hoeven ook niet meteen alles te wassen en op te ruimen. We zijn wel benieuwd of we ons ene tapijt nog zullen terugzien (het andere was handbagage). We hebben in Riga gezien dat er met bagage wordt gegooid en dat daarbij ook wel eens iets uit het te lossen  vliegtuig valt. Gelukkig hebben we geen breekbare flessen wijn meegenomen zoals medereizigers-met-zorgen-daarover. Voor onze dochters is het ook erg: ze hebben meteen niets meer om aan te trekken!

Wordt vervolgd.

1. Judi:
    7 augustus 2019
    Wat hebben jullie weer een bijzondere reis gemaakt. Welkom thuis in Gouda.
  2. Nanneke:
    7 augustus 2019
    Weer veilig thuis na een bijzondere reis.
  3. Marion:
    Annelieke,
    bedankt voor de Georgische reisverhalen. Superleuk om telkens te lezen! Tblisi op mijn lijstje gezet.
  4. RIET Olivier-Heijmenberg:
    7 augustus 2019
    Geweldig leuk, Annelieke, hoe je al jullie belevenissen beschrijft. Heel beeldend. Georgië lijkt me een geweldige bestemming om naartoe te gaan !! En, welkom thuis natuurlijk. Tot spoedig ziens. Dag