Plateliai (koude oorlog)

22 juli 2015 - Plateliai, Litouwen

We hebben ons luxe appartement in Vilnius verruild voor een eenvoudige vierpersoonskamer in een oostblokhotel in Plateliai. Plateliai ligt in een beschermd natuurgebied in het noordwesten van Litouwen. Om daar te komen hebben we 4,5 uur met de trein gereisd van Vilnius naar Plungé en daarna twintig kilometer met de taxi naar Plateliai. Het hotel, een soort goedkope jeugdherberg, heeft een vriendelijke sfeer en een vriendelijke manager. Op zondag waren wij de enige gasten. Op maandag en dinsdag zat het helemaal vol. Het was tot onze verbazing op alle dagen even rustig en aangenaam vertoeven.  Wij hebben in het natuurpark alle aanbevolen toeristische dingen gedaan. Het meest bijzonder vond ik fietsen rond het meer, met als gouden tip van de fietsverhuurder om in verband met de hellingen van de heuvels het rondje met de klok mee te maken. Aan de overkant van het meer hebben we het museum van de koude oorlog bezocht. Dit museum ligt op de plek van een voormalige geheime Russische ondergrondse lanceerbasis van vier nucleaire raketten die heel Europa hadden kunnen vernietigen. Indrukwekkend! Verder hebben we gewandeld en bij het meer gezeten en gegeten en een lokaal museum bezocht waar vooral de tentoonstelling van carnavalsmaskers mijn enthousiaste belangstelling had. We zijn hier drie dagen geweest, van 19 tot 22 juli. Vandaag trekken we verder naar Palanga. Ik schrijf dit verhaal in de bus daar naartoe. Eerder had ik geen Wifi.