Kaunas - Rumsiskes

3 augustus 2015 - Kaunas, Litouwen

Gisteren schreef ik over het eten. Wat ik nog vergeten was om te vertellen is dat er in authentieke restaurants niet is te voorspellen in welke volgorde en in welk tempo de bestellingen worden uitgeserveerd. Zo kan het gebeuren dat de een al aan de soep zit en de ander nog moet wachten op haar mineraalwater. We vinden dat inmiddels wel grappig. Ook heb ik nog niet verteld over het ontbijt. Een en al zoetigheid en zoete broodjes. Misschien zijn de mensen hier daarom zo vriendelijk. Vandaag besloten we naar het opnluchtmuseum te gaan. Dat is met de bus een half uur rijden. We moesten wel eerst een uur op de bus wachten. Bij navraag vonden we een taxi te duur. We hebben daarom op de bus gewacht in een park dat is gewijd aan de herdenking van een opstand in 1941 tegen de Russische bezetting. Litouwen heeft in het verleden zoveel te maken gehad met oorlog en geweld dat ik het alleen al zielig vind voor de schoolkinderen dat ze die vreselijke verhalen op school moeten aanhoren. Om maar niet te denken aan alle slachtoffers. Het park, Rumsiskes, is de moeite waard. Veel schattige oude huisjes die Zweeds aandoen. Het park is ruim opgezet en dat betekent dat er flink gewandeld moet worden. Ik weet niet of toeristen in Europa dat zouden willen. Wij vonden het prima, ook al was het heel warm weer, maar we waren in het park toch eerder uitgekeken dan we van tevoren hadden gedacht. Omdat er pas over een paar uur weer een bus zou komen vroegen we de kassière om voor ons een taxi te bellen. Zij bood toen aan om ons met haar auto naar Kaunas te brengen. Zo gezegd zo gedaan en we hebben haar natuurlijk betaald. Zij blij en wij blij. Konden we fijn nog even uitrusten in het hotel voordat het door onszelf georganiseerde avondprogramma begon: wandelen door de oude stad en uit eten in een authentiek restaurant met een bediening als hiervoor beschreven.

Voor meer informatie over het park zie de website: http://www.truelithuania.com/rumsiskes-museum-of-lithuanian-peoples-way-of-life-518