Kaunas (has it all!)

4 augustus 2015 - Kaunas, Litouwen

Wij vinden Kaunas de leukste, meest levendige en gezellige stad in Litouwen waar we zijn geweest. Dus: ga je naar Litouwen, ga (ook) naar Kaunas! Dat is onze tip. Op maandag zijn de meeste musea dicht, dus daar zijn we op dinsdag 5 augustus naar toegegaan. In de tropische hitte hebben we verkoeling gezocht en gevonden in achtereenvolgens het indrukwekkende oorlogsmuseum, een mooi kunstmuseum en het af te raden duivelsmuseum. Het kunstmuseum is gewijd aan het leven en het werk van schilder en componist Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911). Hij wordt gezien als pionier van de abstracte kunst in Europa. Hij was heel muzikaal en heeft 400 muziekstukken en 300 schilderijen gemaakt. Hij was depressief van aard en in het museum stond zijn muziek heel hard aan, zodat het qua treurigheid, zij het op een andere manier, de expositie van het oorlogsmuseum benaderde. In het 'Vytautus de Grote' Litouws Oorlogsmuseum was van alles en nog wat te zien over oorlog in en buiten Litouwen. Het was allemaal mooi tentoongesteld. In dat museum worden ook twee Litouwse piloten geëerd die in 1933 hebben geprobeerd van New York naar Kaunas te vliegen en die door slecht weer en motorpech in Polen zijn gecrasht. Brokstukken van het vliegtuig zijn in het museum te bekijken. Geen leuk gezicht als je, zoals wij, nog een vliegtuigtocht in het vooruitzicht hebt. Het duivelsmuseum ten slotte is een tourist trap. Vanwege de expositie van alleen maar suffe houten folkloristische poppetjes en carnavalsmaskers, raad ik een bezoek aan dit museum af. De rest van de dag hebben we de wandelend, winkelend, op terrasjes of in parken zittend, van de stad genoten. Morgen gaan we hier alweer weg. Zullen we ooit nog eens in Kaunas terugkomen?

1. Judi:
    5 augustus 2015
    "En Annelieke..... weer veilig geland op Nederlandse bodem?"

Het was leuk om op deze manier jullie vakantie mee te beleven. Blijft wel de vraag of wij ooit naar Litouwen zullen gaan.

Groeten, Judi