Kaunas

2 augustus 2015 - Kaunas, Litouwen

Een dag eerder dan gepland - dat is een voordeel van de lage Litouwse hotelprijzen - hebben we de tweeëneenhalf uur durende busreis van Klaipeda naar Kaunas gemaakt. We hadden in Klaipeda alles gezien wat we wilden zien en het is onze laatste week in Litouwen. Tijd om verder te gaan! Van het hotel in Kaunas mochten we een dag eerder komen. Het is vandaag mooi zonnig weer. Nu om 21.00 uur nog steeds, want de dagen zijn lang in Litouwen. Het wordt pas donker tegen middernacht. We zijn 's middags in Kaunas neergestreken op een terras zijn daar behalve een korte stadswandeling niet meer vanaf gekomen.

We eten bijna elke dag in een restaurant. Een salade, pizza of een Litouws gerecht. Sommige van die gerechten zijn heerlijk. Bijna alles wordt hier gekruid met dille. Dille vind je ook terug in andere etenswaren als bijvoorbeeld dillechips. De volgende traditionele Litouwse gerechten zijn ons het meest opgevallen:

Koude bietensoep. Deze wordt geserveerd met warme aardappelen. Reactie: Deze soep wil ik nog eens proberen.

Bandelai: rolletjes gemaakt van koolbladeren, die worden gevuld met vlees. Reactie: Ik heb het gegeten in een restaurant nadat de verhuurster van ons appartement de etenslucht in ons trappenhuis als afkomstig van dit gerecht had beschreven. Het was goed gekruid en lekker.

Cepelinai  staat op elke menukaart. Het woord Cepelinai betekent 'zeppelin'. Het zijn aardappelknoedels gemaakt van geraspte aardappelen die gevuld zijn met kaas, gehakt of groente. Het wordt gegeten met zure room, gebakken spekjes, uitjes en eventueel champignons. Reactie: Ik heb deze geprobeerd op een terras in Palanga. Niet lekker; sponsachtig, smakeloos en vet.

Aardappel- en gewone pannenkoeken. Aardappelpannenkoeken als bijgerecht. Gewone pannenkoeken, gevuld met kaas en/of een worstje als snack of met jam of Nutella als dessert. Reactie: lekker hoor!

Als dessert is er ook nog ijs of gebak. Of natuurlijk koffie, black (zwart) of white (met melk). Lang leve ook de Litouwse verbastering van het Engels!