Borjomi - bronwater

25 juli 2019 - Borjomi, Georgië

Bij het plannen van de reis had ik bedacht dat na Tbilisi rust en natuur fijn zou zijn. Een appartement bij de ingang van het natuurpark in Bojormi. Stadje op 20 minuten loopafstand van het park. Tegen die saaiheid moet de meereizende jeugd maar kunnen. Bojormi is bekend om zijn bronnen met geneeskrachtig mineraalwater (tegen buikklachten). De Romanovs hebben er in de tsarentijd een kuuroord gemaakt en nog steed wordt het meeste Borjomi-water (er zijn 40 smaken, allemaal met bubbels) geëxporteerd naar Rusland. Helaas blijkt het kuuroord een soort van Tilburgse kermis te zijn geworden. En wij zitten op de eerste rij! We zien de toeristen (veel arabische gasten, de vrouwen in burka's) komen en gaan. Dat is eigenlijk best leuk om naar te kijken. Het is een vrolijke business. In het park kan je een beker warm bronwater krijgen. Twee medewerkers tappen dat vanuit een waterleiding-bron terwijl zij zich in een soort van berenkuil bevinden. Dan reiken zij omhoog naar de toeristen. Waarom dat hoogteverschil? Geen idee. Omdat het bronwater uit de grond komt denk ik (inmiddels). Wij zijn hier een paar dagen. We gaan ook nog de omgeving verkennen. De jeugd kan hier 's avonds leuk buitenspelen.

1. Jitske:
    25 juli 2019
    En hoe vind jouw jeugd dit?
  2. Annelieke:
    26 juli 2019
    De jeugd vermaakt zich prima. Het is echt heel gezellig.