Thailand - Sukhotai

21 juli 2016 - ตำบล เมืองเก่า, Thailand

Vandaag zijn we in een prachtig resort in Sukhotai, een soort botanische tuin met mooie waterpartijen en veel bloemen en bloeiende bomen en struiken. 's Morgens hebben we met een klein groepje van vier mensen per tuktuk het platteland in de omgeving bekeken. We hebben een kleuterschooltje bezocht met scháttige kleine Thaise verlegen poppetjes. We hebben naar een liedje van de kinderen geluisterd en wij hebben voor hen het liedje 'in de maneschijn' gezongen. Verder hebben we wat kleine fabriekjes bezocht en een rijstveld. Op het rijstveld mochten we - tot onze knieën in de modder - zelf rijst planten. Na afloop werden de voeten gewassen en (wie vraagt krijgt antwoord) na ons vertrek werd de rijst er weer uitgetrokken. Na een heerlijke Thaise lunch hebben we 's middags gefietst in het Sukhotai historical park. Sukhotai was in de 13e en 14e eeuw de hoofdstad van Thailand. In die tijd is er een groot en imposant tempelcomplex gebouwd op een groot terrein. De resten daarvan zijn nog steeds imposant en mooi om te bekijken. Vanavond nog lekker Thais uit eten, heerlijk slapen in een airco-kamer en dan morgen weer op reis. Morgen gaan we naar Lampang en overmorgen naar Chiang Mai. De WIFI is in Thailand very poor, dus ik weet niet wanneer ik weer verslag kan doen.

De mensen in Thailand zijn erg vriendelijk. Altijd een lach een knik een vriendelijke blik. Ook lijken ze zich niet over veel dingen druk te maken. Tuktuks rijden dwars door en tegen het verkeer in en dat gaat zonder problemen of agressie van de andere chauffeurs. Thaise mensen slapen graag eventjes als ze daar de kans voor krijgen. Je kan ze overal slapend aantreffen. En ze eten waar en wanneer ze willen. Lijkt het. Er is altijd en overal warm eten te koop. Ze zorgen goed voor de rondlopende straathonden en katten. Ik heb ontdekt dat ze als nationale hobby hebben: vissen voeren. Hoewel Thaise mensen bijna geen brood eten, verkopen ze verpakt brood, met een vis op de verpakking, speciaal om vissen te voeren. Naast bruggen of waterpartijen is ook ander vissenvoer te koop. Dan gezellig dat voer in het water gooien en genieten van de scholen vissen die - hap hap - naar de oppervlakte komen om (weer) eens lekker te eten. Jong en oud doet dat. Grappig! Ze zijn ook vriendelijk en geduldig tegen toeristen. We voelen ons hier heel gastvrij ontvangen.

1. Geraldine:
    21 juli 2016
    Hallo Annelieke ik geniet mee van het reisgenot wat jullie ervaren
    heerlijk om zo een heerlijk land te bezoeken,verder nog meer plezier en genot in deze mooie vakantie,groetjes aan allen
    liefs van moeke.
  2. Marion maes:
    21 juli 2016
    Haha, ik zie het beeldend voor mij: toeristen die bloedig, met modder besmeurd proberen om een pluk van de rijstplant in de grond te krijgen en tevreden kijkend daarna een modderbad moeten nemen om weer schoon te worden, terwijl de thai met een glimlach, dat ook weer wel, zodra de toeristen uit het zicht zijn die plantjes weer opsporen en deze rucksichtslos weer uit de grond trekken. Prachtig...