Kutaisi - hot news

29 juli 2019 - Kutaisi, Georgië

Inmiddels zijn we in Kutaisi. Vergeet wat ik eerder zei over het openbaar vervoer en weet dat je als rijke toerist ook per taxi naar je volgende bestemming kan. Van Borjomi naar Kutaisi met z'n vieren in een 8-persoonsauto. Met een rustige chauffeur die niet alle voorliggers wil inhalen. Drie uur comfort voor vier personen (één van ons is volgens plan richting huis) voor 130 GEL in totaal in plaats van vier uur authentiek tussen anderen voor ongeveer 7 GEL per persoon. Dat doen ze goed in Georgië: de eerste levensbehoeften (water, brood en vervoer) zijn voor iedereen betaalbaar.

Ons hotel ligt hartje centrum tussen onverharde wegen (wordt aan gewerkt) en naast een bazaar. Er is een enorme bedrijvigheid van mensen die hier (over)leven. Het lijkt hier wel Turkije. Daar zijn we ook niet ver vandaan. Ik weet alleen niet of ze in een Turkse stad zoveel straathonden hebben als in Kutaisi. De honden worden hier geoormerkt en geaccepteerd. In het restaurant waar we gisteren aten lag bij één op de drie tafels (buiten) een hond. Eén in het gangpad. De serverende jeugd is er de hele avond overheen gestapt. Waarom niet even weggejaagd? Misschien vinden de Georgiërs de dieren ook zielig, net als wij. Die dieren hebben aandacht nodig, net als wij. Normaal gesproken is het in Kutaisi veel warmer dan nu. Zelfs gids Herakles van de gratis stadswandeling (wel fooi)(geboekt via Tripadvisor bij Red Umbrellas), grapte dat de temperaturen in Georgië en NL lijken te zijn omgeruild.

Volgens de papieren reisgidsen is het Georgische parlement sinds 2012 in Kutaisi gevestigd. Volgens onze wandelgids is het sinds dit jaar (2019) weer verhuisd naar Tbilisi. Daar wonen de parlementariërs liever. (nieuwtje 1). Verder hebben we (belangrijke?)  mensen van de Georgisch Ortodoxe kerk bijeen gezien in de Bargrati-kathedraal. Er is er onlangs één overleden en de wandel-gids dacht dat er een herdenkingsdienst was geweest. (hotnews 2). Voor meer info: Google?

Kutaisi, tenslotte, is een mooie rustige groene stad met soms hippe graffiti en horeca. Je kan er heerlijk in één van de parken zitten voor rust en schaduw. Het toppunt van vakantie! Alleen de taxi kon door de wegwerkzaamheden niet bij ons hotel komen. Hebben we toch nog even gebackpakt!

1. Geraldine:
    29 juli 2019
    Geweldig avontuurlijk,wat jullie allemaal zien en meemaken.