de Chinese muur

24 april 2016 - Dubrovnik, Kroatië

Ger kreeg vanochtend de slappe lach toen ze allemaal toeristen vlak langs ons huis over de stadsmuur zag lopen. Even later liepen wij daar zelf. Een wandeling over de oude stadsmuren van Dubrovnik levert prachtige vergezichten op en kost de analoge fotograaf veel fotorolletjes! Al die prachtige rode daken, de oude haven, de kerken en burchten. Heel mooi. Er waren zoveel Chinese toeristen dat ik mij op de Chinese muur waande. Ook denk ik trouwens regelmatig dat ik in Italië ben, omdat de stad er Italiaans uit ziet en er ook veel Italiaanse toeristen rondlopen. En ze hebben hier heerlijk Italiaans ijs en goede Italiaanse restaurants. De volksaard van de Kroaten hebben we tijdens ons korte verblijf hier nog niet kunnen ontdekken. Wij vielen gisterenavond op televisie met onze neus in de boter, want we zagen de finale van de Voice of Kroatië. Veel operazingende mannen (Italiaanse invloed?) en een rock-chic. Het format mag dan wel hetzelfde zijn als in Nederland, maar de kandidaten en hun muziek zijn dat zeker niet. De rock-chic won de zangwedstrijd. Ze heet trouwens Rosa en komt uit Zagreb. Ik heb er een foto van gemaakt. Wat ik vandaag verder nog heb geleerd over Kroaten: Ze spreken bijna allemaal Engels. Ze lijken mij wat ingetogen. Ik moet morgen verder op onderzoek uit om wat meer over deze mensen te weten te komen!