Bojormi - ochtendstond

28 juli 2019 - Borjomi, Georgië

Voordat de toeristenstroom op gang komt, komen de inwoners van Bojormi (en deze keer ook ik) naar de bronwaterbron (de Ekaterina bron) in het park. Ik was daar vanochtend rond 7.00 uur. De het-lijkt-wel-een-berenkuil is dan vrij toegankelijk en mensen mogen daar zelf hun flessen vullen. Het is een ontmoetingsplaats voor (vooral oudere) Bojormi-mensen.  Het park wordt ondertussen geveegd met takkenbezems zoals je die hier bij straatvegers ziet. Er moeten werkplaatsen zijn waar die gemaakt worden. Vanochtend was ik bij een ander soort werkplaats, een bakkerij waar platte broden gemaakt worden. In een kleine werkruimte wordt het deeg met de hand gekneed en in een kleine oven gebakken. De afnemers stoppen hun kofferbak vol met die broden. Vast voor hotels of winkels. Maar ook losse klanten zijn welkom. Een brood kost 0,80 GEL (Lari). Eén lari is €0,30 dus een brood kost omgerekend €0,24. Ik kreeg een stuk papier onder het brood (geen tas) zodat het brood niet te warm zou zijn om te dragen. Het bleek een artikel te zijn over "e-sim, a new technology just taking its first steps". Twee werelden. Vanochtend vroeg waren de kinderattracties in het park nog gesloten. Alles was netjes opgeruimd en ingepakt. De mensen hier zijn netjes zijn op hun spullen. Ik zag iemand in een hangmat tussen de bomen slapen. Een mevrouw zat naast haar trampoline van de zon te genieten. Een mijnheer ging zijn tafeltje weer opbouwen en bleek zijn spullen te bewaren onder een vervallen villa. De Georgiërs zijn vindingrijk. Zij gebruiken personenauto's als winkel. Gisteren zag ik zelfs een slager die stukken vlees in zijn achterklep had hangen. Wat je vaker ziet zijn auto's met watermeloenen in de achterklep. 's Morgens vroeg is het zelfs hier rustig. De straathonden draaien zich nog even om. De taxichauffeurs staan nog niet op scherp. De souvenirwinkels worden langzaam geopend. Bojormi 's éveille.

1. Jitske:
    28 juli 2019
    Wat heerlijk zo vroeg, je beleefd het land met zijn bewoners. Geniet ervan
  2. Annelieke:
    29 juli 2019
    Hoi Jitske, we doen ons best. Soms is de communicatie lastig. Niet alleen door de taal maar ook omdat wij 'rare westerlingen' zijn, of zo. Of misschien omdat zij verlegen zijn. Of trots. Mannen op straat schreeuwen soms hard naar elkaar en hebben dan toch geen ruzie. De mensen zijn hier wel vriendelijk.
  3. RIET Olivier-Heijmenberg:
    28 juli 2019
    Je hebt weer een boeiende reis weten te regelen, Annelieke. Doet me denken aan Polen en
    Armenië. Wat leven wij dan in luxe. Heel leuk om over al je belevenissen te lezen.
    We hebben heel hele dagen achter de rug, maar nu is het weer normaal zomerweer. Dag hoor
  4. Annelieke:
    29 juli 2019
    Ja we leven zeker in luxe. We kiezen hier ook steeds meer voor luxe. Reizen per taxi in plaats van per openbaar vervoer. Wij blij en de taxichauffeur heeft ook een goede dag. Dag lieve tante Riet!