FRANCE

28 augustus 2021 - Saverne, Frankrijk

We volgen de fietsroute uit het boek 'onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Rome' van Paul Benjaminse. Die gaat langs mooie paden en wegen met zo weinig mogelijk verkeer en hoogteverschillen. Mike leest kaart. Dat is een deel van zijn fietsplezier. Ik heb een Garmin (Edge 830) navigatie voor indien nodig (er leiden veel wegen naar Rome) en voor de statistieken achteraf. De gereden afstand, de geklommen meters, de glazen water die we hadden moeten drinken en de afgelegde route als tastbare herinnering.

De eerste honderdvijftig kilometer door Frankrijk, van Schengen (D) naar Mittersheim (F) gaat langs uitgestrekte akkers (zonnebloem, mais, en één keer hennep) en door uitgestorven dorpen waar niets te beleven of te koop is. Mocht je deze route ook gaan fietsen, neem dan je eigen eten en drinken mee! En wc papier om niet als 'sans papiers' op een camping te eindigen. Wij hadden dat allemaal gelukkig nog. Dit deel van de route ging ook over D-wegen waarvan je in de auto niet maar op de fiets wel merkt dat het heuvel op heuvel af is. Het gaat ons steeds makkelijker af.

De eerste (woens)dag in Frankrijk sliepen we in een B&B&B: een Bed en Breakfast van de Burgemeester van het dorpje Raville. Die zorgde ook voor het avondeten (repas). Dat was de eerste quiche lorraine die ik ooit in Lorraine heb gegeten!

Het avontuur van de (donder)dag erna was dat we in Harprich (F) twaalf bewoonde ooievaarsnesten hebben gezien. De ooievaars klepperden met hun snavels (naar elkaar). Ging dat over ons? Het einddoel die dag was Mittersheim. Daar is een winkeltje, een hotel en een camping. En je raadt het al: allemaal gesloten. De winkel wegens congé annuel (vakantie) en het hotel en de receptie van de camping wegens fermé le jeudi (donderdag gesloten). Toch maar tentje neergezet, eten gemaakt (Mike doet dat allemaal) en heerlijk geslapen!

De (vrij)dag erna fietsten we langs kanalen en sluizen. Eerst het canal de la Sarre met 12 sluizen en daarna het Marne-Rijnkanaal met veel meer sluizen. Dat kanaal gaat ook met een tunnel door rotsen! Het was één grote verassingsfietstocht, zo mooi.

We hebben nu een stopover van twee nachten in Saverne. Daar zijn ook sluizen van het Marne-Rijnkanaal. Het is leuk om te zien hoe boten via zo'n sluis in acht meter hoger vaarwater komen. Zondag gaan we naar Straatsburg. Niet meer langs het kanaal maar richting de wijnen!

1. Jolanda:
    29 augustus 2021
    Niet jaloers op de inspanning, wel op de avonturen. Geniet van je verhalen.
  2. Judi:
    29 augustus 2021
    Wat een gezellige, enthousiaste verhalen. Altijd leuk om te lezen.
  3. Piet:
    29 augustus 2021
    ik zou er bijna van gaan fietsen.
  4. Lucienne:
    Bienvenue en France!
  5. Antje:
    30 augustus 2021
    Dank voor je leuke reisverhalen. Lijkt me erg mooi de route die jullie fietsen. We dromen er al jaren over en het komt er maar niet van. Wat goed dat jullie dit doen!
  6. RIET Olivier-Heijmenberg:
    1 september 2021
    Geweldig leuk om je reisverhalen te lezen, Annelieke. Wat een prachtige tocht maken jullie. Heb alle plaatsen, die je noemt, opgezocht in de atlas. M'n complimenten en het lijkt me heerlijk om te doen.