trouble tour

9 oktober 2023 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Vandaag was een dag vol narigheid. Niet voor ons maar uit het verleden van Belfast. Daar is zoveel over te vertellen, dat er georganiseerde 'trouble tours' zijn. Wij hebben die problemen zelf opgezocht. Lopend. Door wijken met huizen van rode baksteen. Sfeer sfeer sfeer. Soms zo armoedig dat ik (helaas) geen foto durfde te maken. Engelse vlag hier, Ierse vlag daar. Muurschilderingen (murals) op huizen. Portretten van mensen die niet vergeten mogen worden. Murals ook van onderwerpen als de eerste wereldoorlog en de Titanic (die in Belfast gebouwd is) op de muur tussen protestant en katholiek Belfast. We bezochten ook een oude gevangenis: Crumlin Road Gaol. Daar hebben ze een 'experience' van gemaakt. Overal waar je gaat staan popt een gefilmde persoon op of een stem die gaat uitleggen hoe erg het daar was. Gelukkig hadden we nog een vrolijke middag voor de boeg. We zijn blijven wandelen. Pubje hier (ik drink geen alcohol, maar er is ook 0% Guiness), theetje daar (geserveerd met een kannetje koude melk), paar winkels in. Wij waren zo snel uitgekeken dat we volgens Mike allebei zijn gezakt voor het winkelexamen. Good for us!

1. Piet:
    10 oktober 2023
    interessant blijft de geconstateerde kloof tussen arm en rijk. lijkt een terugkerend thema in de conflicten en geweldsuitbarstingen in de wereld.
    soms biedt Guiness enige troost.
  2. Annelieke:
    10 oktober 2023
    Ja en mooie muziek, als je verder niets hebt.
  3. Henk:
    10 oktober 2023
    Wij waren rond 1990 in de Ierse republiek. Toen waren er daar nog winkels waar ze mooie Ierse truien verkochten. Zij die er niet (meer) in Belfast?
  4. Annelieke:
    10 oktober 2023
    Ja die zijn er nog en ik vind ze ook mooi. Het assortiment souvenirs in Belfast nu, waaronder die truien, is hetzelfde als in Dublin in 2012, toen we daar waren.
  5. RIET Olivier-Heijmenberg:
    10 oktober 2023
    Wat een treurnis. Er komt vast nog wat moois.