Rathlin Island

12 oktober 2023 - Limavady, Verenigd Koninkrijk

De dolfijnen van gisteren waren nog maar het begin van onze wildlife experience. Vandaag zwom er een school dolfijnen naast onze boot van Ballycastle naar Rathlin Island. Het was magisch om te zien hoe snel ze zwemmen en uit het water springen, soms vier naast elkaar. En op Rathlin Island, bekend om papegaaiduikers en andere (broedende) vogels in de zomer, spotten we zeehonden. Die lagen lekker te camoufleren op rotsblokken aan de costa del seal. Wij bleven op afstand om ze niet te disturben. Genietend van de natuur liepen we naar een van de drie vuurtorens op het L-vormige eiland. Heen over een pad. Terug off road. Je kon óf op graspollen of in modderpoelen stappen. Ik heb daar geleerd dat je niet in een witte broek moet gaan wandelen. Op de boot hebben we een Noord-Iers gezin ontmoet. De familie Magginis: ouders, zoon en granddog. Ik maakte een foto van hen en zij van ons en we e-mailden die naar elkaar. Reizen is leuke mensen ontmoeten! En nu zit ik in een pub naar een doedelzak in Sevilla te luisteren. Voetbal. Schotland tegen Spanje. Je kan Schotland, Mull of Kintyre, vanaf Rathlin Island zien liggen. Sommige Ieren hier hebben Schotse namen en praten Iers met een Schots accent (Ulster Scots). Voor welke voetballers zal in deze pub gejuicht gaan worden?

1. RIET Olivier-Heijmenberg:
    13 oktober 2023
    Ja, dat is indrukwekkend om die dieren, zoals dolfijnen, te zien in hun natuurlijke omgeving. Op reis bezoek je musea, kerken, bijzondere gebouwen en nog veel meer. Maar om dingen in de natuur te zien, zoals dolfijnen, walvissen, zeerobben, olifanten, giraffes, dat maakt zo'n diepe indruk. Daar wordt je stil van. Het maakt je bewust van hoe bijzonder onze aarde is. En ook dat we er zuinig op moeten zijn.