VENNBAHN

22 augustus 2021 - Gouda, Nederland

Ken je de mop van die twee die van Maastricht naar Straatsburg gingen fetsen? Ze gingen een week later. En niet van Maastricht. Wat rustiger, van Aken. Daar begint de Vennbahn, een in onbruik geraakte spoorlijn waar een fietsroute van is gemaakt. Door Duitsland, België en Luxemburg. Mooie omgeving en weinig hoogteverschillen (omdat de trein die niet trok). Een prima begin van onze tocht. Veel snelle kilometers in een sfeervolle omgeving. Als in een televisieprogramma over treinen. Het blijft toch een treinroute. Oude stations en peronnen onderweg. En terrassen bij oude treinstellen. Geen ander verkeer dan fietsers. Ik raad het jullie allemaal aan. Amerikanen komen ervoor naar Europa. Wij hebben het in onze achtertuin! We gingen van Aken (D) naar Raeren (B) naar Sankt Vith (B) en zijn nu in Vianden (L). Vianden ligt niet aan de Vennbahn, maar in een heuvelachtig gebied waar klimmen en dalen een serieuze aangelegenheid is. Het ene moment fiets je met 5 km per uur naar boven. Het andere moment met 42 km per uur naar beneden (zonder te trappen). Waarmee de gemiddelde snelheid weer is gered. Dat stijgen hou je niet vol als het einde niet in zicht is, maar wel als je niet verder dan vier meter voor je uit kijkt. Grappig he? De Vennbahn gaat dus door verschillende landen. Als het asfalt slecht is weet je dat je in België bent. Is het asfalt goed dan ben je weer in Duitsland of Luxemburg. We merken weinig van de eerdere overstroming in het gebied van onze route. In Auel is er een omleiding door een beschadigde brug. In Vianden is een kade weggeslagen en zit er een bacterie in het kraanwater. Gelukkig zijn de terassen, restaurants en musea weer open (wel met Maskenpflicht). Daar is genoeg te drinken!

1. Judi:
    23 augustus 2021
    Ha Annelieke, wat fijn dat je weer helemaal opgeknapt bent. Heel sportief van jullie om zo de reis naar Florine te maken. Ik hoop dat jullie genieten van deze fietstocht. Judi
  2. Lucienne:
    23 augustus 2021
    Lieve reizigers,wat geven jullie ons weer zin om van alles te gaan ontdekken! Ik reis gezellig met jullie mee...het volgende stuk zal wel wat zwaarder worden!?We lezen het graag,fiets ze!
  3. J. Smink:
    23 augustus 2021
    Wat heb ik toch een stoere dochter en dito schoonzoon. Heit
  4. Camille Pinckaers:
    Lekker bezig!!
  5. Piet:
    23 augustus 2021
    Slim of verstandig om de treinbaan te kiezen. Vianden brengt me terug bij mijn verloving (dat deed je vroeger:)) 52 jaar geleden.
    Hier draait alles dus trap gerust verder.
  6. Jolanda:
    23 augustus 2021
    Trots op je! Geniet volop van jullie reisverslag.
  7. Dorien:
    24 augustus 2021
    Wat stoer en leuk! Veel plezier!
  8. Niels:
    24 augustus 2021
    Wat een mooie reis Annelieke! Heerlijk fietsgebied daar. Veel plezier en succes!
  9. Rebecca Bouma:
    24 augustus 2021
    Luxemburg, heerlijk! Geniet van al het moois onderweg!
  10. Wouter:
    24 augustus 2021
    Heel sportief, helemaal op de fiets naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens! Wel langer op de trappers dan naar de Raad van State. Heel veel fietsplezier!