Gouda - heppy end

8 augustus 2019 - Gouda, Nederland

In Georgië worden Engelse woorden soms fonetisch geschreven. Dan staat er op de menukaart: pencake, woter of becon. Soms met een i achter een woord, waarschijnlijk omdat in het Georgisch veel woorden eindigen op een i. In dat geval kan je kiezen voor porki. Dat is natuurlijk niet het geval in sjieke restaurants als dat van ons laatste vakantiediner, in de oude stadsmuur. Dat diner was twee keer zo duur als alle voorafgaande diners: wel 200 GEL (× €0,30)! Dat was het meer dan waard. Er was ook live muziek. Vier mannen, casual gekleed en zittend aan een van de tafels, vulden de gewelven met meerstemmig gezang. Prachtig! De akoestiek leek ervoor te zijn gemaakt. Het klonk als een klok, maar gelukkig niet zo gehoorbeschadigend hard als de live muziek met versterkers die we hebben gehoord in meer volkse eetgelegenheden. De muziek werd afgewisseld met stilte en restaurantgeluiden. Toen iemand nieste en de zangers onverwacht een hard en vierstemmig 'prost' eruit knalden, was dat dan ook schrikken (en heel grappig). Wat ook grappig was, vind ik, dat we de rekening deels betaald hebben met onze laatste laries. Dat was een stapel munten en bankbiljetten tot een bedrag van 90 GEL. En de vriendelijke, typisch Georgische, reactie was dat dat prima was, dat ze ons vertrouwden en dat we de rest per kaart konden afrekenen. Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten!

O ja, de rugzakken (met tapijt) zijn 7 augustus 's avonds keurig thuis gebracht. Eind goed al goed. Georgië bedankt voor de gastvrijheid!

1. Jolanda:
    8 augustus 2019
    Dank je weer voor het reisverslag. Ook al zijn we er niet bij, we zijn er toch een beetje geweest.
  2. INEKE:
    8 augustus 2019
    Annelieke, genoten van je mooie, leuke en bijzondere reisverslag. Benieuwd naar je foto's, groetjes Ineke
  3. Lucienne:
    8 augustus 2019
    Ja, heel leuk verslag, ik zou zo een reis naar Georgië boeken en jij kunt altijd nog reisjournalist worden! Chapeau !
  4. Annelieke:
    8 augustus 2019
    Iedereen bedankt voor het lezen en de leuke reacties!
  5. Jitske:
    9 augustus 2019
    Geweldig verhaal weer en wat een mooi tapijt, geniet ervan..
    Groet uit de USA.